Over ons

Het speciaal basisonderwijs is er voor kinderen die niet voldoende ondersteund kunnen worden in het regulier onderwijs, door bijvoorbeeld leerachterstanden of gedrags-en opvoedingsproblematiek. Speciaal basisonderwijs valt net als regulier basisonderwijs onder de Wet op het primair onderwijs (WPO). Ook hanteert het dezelfde leerdoelen als regulier onderwijs, alleen wordt de lesstof aangeboden op een manier die meer rekening houdt met de behoeften van een individueel kind.

Onze school zit samen met basisschool De Triangel in één gebouw in Gulpen: De KinderCirkel. In 2023 was dit alweer het tiende jaar dat we zo gehuisvest zijn. Onze leerlingen hebben allen een TLV-beschikking voor het SBO. De meeste leerlingen zijn woonachtig binnen een straal van 0 tot 15 km en er zijn ook veel leerlingen woonachtig binnen een straal van 15 tot 28 kilometer afstand van Bernardus Gulpen.

Redenen waarom ouders kiezen voor SBO Bernardus zijn onder andere het warme pedagogische klimaat, goede afstemming en het didactisch passend aanbod. De school staat bekend om haar speciale lees- en spellingaanbod. Ouders ervaren de specifieke populatie en problematiek als lichter dan in een stad en ook de landelijke ligging in het Heuvelland speelt een rol. Ook maken ouders de keuze voor de combinatie BS/SBO in één gebouw.

We stellen voor elke leerling een ontwikkelingsperspectief op uitgaande van de cognitieve mogelijkheden en de specifieke leerlingkenmerken. De leerling ontvangt een onderwijsarrangement dat tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van de leerling. We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en stellen daarom hoge doelen. De ouders zijn bij het totale proces betrokken. Zij vormen een belangrijke schakel in de ontwikkeling van hun kind.

De kracht van ons professioneel handelen raakt het kind, raakt de ander en raakt onszelf. Het uit zich in ‘zien en gezien worden’ en ‘vertrouwen in jezelf en in de ander’, waarbij onze onderwijsrol ontwikkelkansen creëert t.b.v. de brede ontwikkeling van het kind.
Onze drijfveer voor ons onderwijs motiveert ons ieder moment weer. Het houdt ons
nieuwsgiering naar de ontwikkeling van ieder kind. Het opent onze ogen om de unieke mogelijkheden te (willen) ontdekken. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zelfbewust kan opgroeien als mens, waarbij het belangrijk is dat zij écht gezien worden voor wie zij zijn en wat zij nodig hebben. In dit proces vinden wij kennis en vaardigheden van groot belang zodat het kind zijn intelligentie maximaal kan benutten.

Wij vertrouwen erop dat ons onderwijs daar aan bijdraagt.

Je ziet onze waarden ook terug in het pedagogische klimaat op beide scholen. Je ziet het in de manier waarop medewerkers onderling samenwerken en in de manier waarop wij omgaan met kinderen en hun ouders. Én je ziet het in de manier waarop kinderen met elkaar omgaan. Oprechte aandacht voor de ander en een positief rolmodel zijn, vinden wij belangrijk. Vertrouwen en verbondenheid gaan hand in hand met verantwoordelijkheid voelen en nemen.

Wij vertrouwen erop dat ons onderwijs daar aan bijdraagt.

Je ziet onze waarden ook terug in onze didactiek op beide scholen. We organiseren onze didactiek vanuit hoge verwachtingen, vol van mogelijkheden en ondersteuning. We laten kinderen ontdekken door een rijk aanbod aan leerkansen. Wij weten dat leerlingen veel baat hebben bij zien en luisteren. Onze instructies bestaan daarom uit het hardop denkend voordoen (modelen). Het zit verankerd in ons lesmodel. We hebben volop aandacht voor het inoefenen en aanbieden van kennis en vaardigheden. Onze scholen zijn ook een plek van on-voorwaardelijkheid; waar je fouten mag maken om er vervolgens (samen) van te leren.