Passend onderwijs en de betekenis voor onze sbo-school
Het SBO is bedoeld voor leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben op het gebied van leren en/of gedrag. De leerlingen zitten in kleinere groepen, er is veel individuele aandacht en er zijn extra voorzieningen.. Hierdoor kan het SBO gespecialiseerde hulp bieden aan leerlingen die dit - soms tijdelijk - nodig hebben. Een SBO-school biedt leerlingen structuur, veiligheid en gaat uit van een positieve benadering. Binnen het SBO kunnen specialisten ondersteuning bieden, zoals bij het rekenen of lezen.
Ook bestaat de mogelijkheid voor het geven van bijvoorbeeld logopedie of ergotherapie.
Het SBO heeft dezelfde kerndoelen als reguliere basisscholen, maar leerlingen krijgen meer tijd om deze te bereiken. Het SBO is een vorm van Primair Onderwijs en valt onder de Wet voor PO.
Wij werken met een uitgebreid leerlingvolgsysteem waarbij we de ontwikkelingen en prognoses goed kunnen monitoren. Op SBO Bernardus wordt gewerkt met het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. ParnasSys wordt onder andere gebruikt voor de leerlingadministratie, absentie, registreren van methodetoetsen en methodeonafhankelijke toetsen, groepsplannen, ontwikkelingsperspectieven en voor het opslaan van verslagen van externen.
Voor iedere individuele leerling wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Dit plan beschrijft welke didactische en pedagogische doelen wij haalbaar achten voor uw kind en op welke wijze wij deze doelen proberen te bereiken. Door de leerlingen goed en regelmatig te volgen in hun ontwikkelingen, is het mogelijk om snel in te springen op eventueel veranderende onderwijsbehoeften van uw kind. Het ontwikkelingsperspectief wordt twee keer per jaar aangevuld en minimaal een keer besproken met ouders. Daaruit voortvloeiend kijken de leerkracht en intern begeleider op groepsniveau naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen en worden er voor de verschillende vakken groepsplannen opgesteld, uitgevoerd, geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.